Jarmo Oksman haluaa Kuusamon Juuston olevan Suomen vastuullisin ja arvostetuin juustonvalmistaja
Kuusamon Juusto on vakiinnuttanut paikkansa Suomen toiseksi suurimpana juustonvalmistajana. Kuusamon Juusto Suomen ja samalla koko EU:n pohjoisin juustola.
Kuusamon Juuston brändin tarina alkoi vasta kahdeksan vuotta sitten. Yritys sen sijaan on jo 70-vuotias ja juustonvalmistuksen aloittamisesta tulee tänään kuluneeksi 60 vuotta. Toimitusjohtaja Jarmo Oksmanin mielestä brändin tunnettuuden kasvattaminen ja sen kääntäminen ostopäätökseksi on yrityksen kasvun ja menestymisen kannalta hyvin keskeinen asia. Ne kuluttajat, jotka jo ovat asiakkaita, ovat ostouskollisia ja suosittelevat mielellään Kuusamon Juuston tuotteita.
- Vaikka tuotevalikoimamme on jo varsin laaja, uusia juustoja ja jauheita kehitetään koko ajan. Seuraamme tiiviisti markkinoiden kehittymistä ja pyrimme reagoimaan niihin, kertoo Jarmo Oksman.
Brändien sijoituksessa Kuusamon Juusto on nyt Suomessa sijalla 126.
- Tämä on todella kova suoritus, kun ottaa huomioon, että Kuusamon Juuston omaa brändiä on alettu luoda vasta vuonna 2013. Tiedämme, että hyvää ei synny helpolla, iloitsee Jarmo Oksman.
Tuotteiden maku ja niiden tuottama lisäarvo ovat tärkeitä ostopäätöksen tekemisessä.
- Itsenäisenä juustolana meillä on vapaus, velvollisuus ja vastuu luoda hyvää makua. Pitkät perinteet juuston valmistuksessa ja kädentaito ovat tehneet meistä juustonvalmistuksen ammattilaisia. Hyvä maku pätee kaikkeen tekemiseemme, ja maku on meille paljon enemmän kuin vain tuotteen ominaisuus, pohdiskelee Jarmo Oksman Kuusamon Juuston arvoja.
Jarmo Oksman pitää Kuusamon Juuston sijaintia karun ja kauniin pohjoisen luonnon ympäröimänä ehdottomasti vahvuutena. Pohjoinen sijainti ja luonto on tuotu näkyvästi brändimarkkinointiin. Jarmo Oksman haluaa Kuusamon Juuston olevan Suomen vastuullisin ja arvostetuin juustonvalmistaja, ja tavoitteena on olla Suomen halutuin juustobrändi.
- Tuotteemme ovat laadukkaita, hyvänmakuisia ja tasalaatuisia ja asiakkaamme myös arvostavat niitä. Tavoitteenamme on jatkossakin voittaa muut maulla ja rohkeudella, pohtii Jarmo Oksman.
ELINTARVIKETEOLLISUUS KOHTAA YHÄ UUSIA HAASTEITA: KUUSAMON JUUSTO PANOSTAA VASTUULLISUUTEEN
Elintarviketeollisuudessa erilaiset ympäristön liittyvät vaatimukset lisääntyvät ja ala on kärsinyt myös koronapandemian vaikutuksista. Kun ravintolat ovat olleet kiinni ja töitä tehdään kotona etänä, ruoanlaitto on lisääntynyt. Helppokäyttöiset, arkea nopeuttavat ratkaisut ovat kasvattaneet suosiotaan.
Kuusamon Juustossa on jo vuosia tehty työtä kestävien ja vastuullisten toimintamallien eteen. Ympäristövastuu onkin tärkeä osa sekä tuotannollisia ratkaisuja että uusien tuotteiden kehittämistä.
Pelkästään bioenergialla toimiva lämpölaitos valmistui vuonna 2005 ja siitä alkaen kaikki lämpövoima on tuotettu lähialueella tuotetulla hakkeella ja purulla. Lämmöntuotannossa ei käytetä lainkaan fossiilisia polttoaineita. Energiatehokkuuden kasvattaminen ja vedenkulutuksen vähentäminen ovat lähivuosien keskeisiä tavoitteita.
Kuusamon Juusto on ottanut käyttöön pakkausmateriaaleja, joissa yli puolet on biopohjaisia materiaaleja. Huoli luonnonvarojen riittävyydestä ja ruoan aiheuttamasta ympäristö- ja ilmastokuormituksesta on saanut Kuusamon Juuston ponnistelemaan tuotannossa syntyvän hävikin pienentämiseksi, ja tässä on onnistuttu hyvin.
ASIAKAS JA TOIMITUSVARMUUS OVAT TÄRKEITÄ
Viime vuosien aikana Kuusamon Juuston toimintaa on käännetty voimakkaasti asiakasohjautuvaksi. Käytössä olevat resurssit eivät niinkään ohjaa toimintaa, vaan sitä ohjaavat asiakkaiden tekemät tilaukset ja asiakkaiden tarpeet. Tehty toiminnallinen muutos on ollut mittava läpi organisaation. Vaikka asiakas onkin etusijalla, Kuusamon Juustolla on alueen toiseksi suurimpana yksityisenä työnantajana myös suuri sosiaalinen vastuu työpaikoista ja alueen maidontuotannon kannattavuudesta.
- Saavutetut tulokset puhuvat puolestaan, kun tuotannon tehokkuus on parantunut samaan aikaan kun toimitusvarmuus on kasvanut lähes 100 %:iin, iloitsee Jarmo Oksman.
JARMO OKSMAN: ”PERIKSIANTAMATTOMALLA ASENTEELLA AIOMME JATKAA”
Kuusamon Juusto on Suomen toiseksi suurin juustonvalmistaja, joka työllistää 75 juustonvalmistuksen ammattilaista ja käsittelee noin 150 maitotilan tuottaman maidon vuosittain 3 miljoonaksi kiloksi juustoa. Jarmo Oksman aloitti Kuusamon Juuston toimitusjohtajana syksyllä 2018. Kun viestintä- ja matkailualan yrittäjänä toimivalle puolisollekin osittainen muutto Kuusamoon sopi ja molemmat lapset olivat jo muuttaneet pois kotoa, päätös tehtävän vastaanottamisesta oli mahdollinen. Ennen toimitusjohtajan tehtävää Jarmo Oksman ehti olla muutaman vuoden myös Kuusamon Juuston hallituksen jäsenenä. Kuusamon Juusto on ollut hänelle tuttu yhtiö jo vuodesta 1994.
Jarmo Oksman kuvaa kolmen vuoden aikana tekemäänsä työtä haastavaksi, mutta palkitsevaksi, koska moni asia on kehittynyt hyvään suuntaan. Omistuspohjan laajeneminen viime vuosina on tuonut vakautta toimintaan. Toiminnan kääntyminen kannattavaksi on antanut mahdollisuuden investointeihin sekä myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen.
- Olemme onnistuneet vähentämään tuotannossa syntyvää hävikkiä merkittävästi, brändityötä on jatkettu määrätietoisesti ja tuotannonsuunnittelua on kehitetty myyntiä vastaavaksi ja siten parannettu toimitusvarmuutta. Myös päivittäisjohtaminen on otettu käyttöön siten, että henkilökunta osallistuu yhä enemmän suunnitteluun ja päätöksentekoon ja tämä nopeuttaa reagointia muutoksiin, pohdiskelee Jarmo Oksman.
Kuusamon Juuston 60 juhlavuoden kunniaksi Kuusamossa on kypsynyt erikoiserä mustaleimaemmentalia, joka tuli kauppoihin heinäkuun puolivälissä. Leikkisästi Juhlaleimaksi nimetty juusto on kunnianosoitus ensimmäiselle Kuusamossa valmistetulle juustolle.
- Periksiantamattomalla asenteella olemme selviytyneet pahoistakin kriiseistä ja samalla asenteella aiomme jatkaa, toteaa Jarmo Oksman lopuksi.